Bålmad og en udfordring i tovene
At lave bål med et stykke birkebark og et strygestål
Vi delte os op i grupper for at lave bål og mad.
Der gik lidt tid før vi fik gang i gnistrene, men det lykkedes og vi fik gang i nogle små stykker tørt kvas.
Det var sværere at få ild end hvad vi havde set Bård gøre... Vi fik flækket noget træ og fik fint gang i bålet.
Det næste vi skulle gøre klar var så maden. Der var forskellige grøntsager og boullion, som vi skulle lave suppe af. Da bålet var godt igang satte vi et stativ op som gryden skulle hænge på.
Stativet lavede vi af tre rafter og noget reb.
Det var vigtigt at vi ikke strammede for meget da det efterfølgende ville gøre det svært at rejse rafterne.
For at vi kunne hænge gryden op var vi nødt til at save en Y-gren til, så gryden kunne hænge på den.
Suppen blev sat over og vi fandt dej til at lave brød med.
Suppen smagte rigtig fint. Vi havde været frække og havde hentet popcorn hos en af de andre grupper, vi troede det var til os alle, men de havde åbenbart selv købt dem... De blev rigtig gode og ikke brændte. Jeg hældte dem i den lille gryde hvor der var lidt olie i bunden. Gryden blev sat på pladen, hvor vi havde lavet brødene. Det virkede rigtig godt.
Vi har lært at tænde ild med tændstål og birkebark. Selv få godt gang i bålet, så vi kunne lave mad. Det var også sjovt at prøve at lave stativet hvor gryden skulle hænge på og se at skoven faktisk havde rigtig mange redskaber til at vi kunne få mad lavet. Der var også en del samarbejde i det, da vi hjalp hinanden med ideer til hvordan tingene kunne løses.
Tov og karabinhager
Rygsækken blev tømt og den var fyldt med tov (vi fandt ud af der var forskel på statisk og dynamisk torv), bånd og karabinhager. Vi skulle lave et 8-tals knob og flere andre knob, som vi kunne bruge for at lave tovværk fra træ til træ. Vi fik gået på line og der var nogen der prøvede kræfter med at hænge højere oppe i luften.
De ting vi lavede i dag var ikke noget der krævede en uddannelse, det var noget vi kunne tage en flok børn med ud i skoven og lave. Det er nok de ældste børn i børnehaven og børn i SFO der kan deltage i dette projekt. Det kræver at pædagogen kande forskellige knob, så torvene er forsvarligt fæstnet i træerne. Det var sjovt at prøve og det var faktisk ret fantastisk hvad en rygsæk med reb kunne bruges til og hvor meget tid der kunne gå med det.












Ingen kommentarer:
Send en kommentar